Nejdelší železnice světa a zajímavosti o ní

nejdelší železnice světa

Nejdelší železnice světa a zajímavosti o ní

Pro milovníky železničních tratí si dnes představíme tu nejdelší na světě. Nejdelší železnice světa, se rozkládá v Rusku a patří k velkým skvostům.

Mnoho lidí, žijící v České republice má názor na České dráhy, asi jako na Českou poštu. Jedná se o skomírající podniky, které jsou věčně dotovány státem a platí je hlavně svobodní občané žijící v České republice. Ovšem dráhy v jiných zemích jsou ba naopak dominantou daného státu a mohou se chlubit jak moderními železnicemi, tak kompletním železničním systémem.

Nejdelší železnice světa – Transsibiřská magistrála

Jak už sám název napovídá, jedná se o železnici, která leží na území Ruska. Tato trať začíná v Moskvě a její poslední zastávkou je Vladivostok. Práce na této železnici sahají až k vládě cara Alexandra III., který chtěl, aby se na trati nepodíleli zahraniční společnosti a aby celá trať patřila pouze a jenom Rusku. To se nakonec splnilo a celá stavba tak probíhala čistě pod zástěrkou Ruska.

Zajímavosti o stavbě a jejich parametrech

Samotná železnice má délku neuvěřitelných 9288 km a z jedné strany na druhou jste se již před 100 lety dostali za pouhých 16 dní. Ano čtete dobře, tato nejdelší železnice světa oslavila již 100 let provozu a další dlouhé roky má před sebou. Zajímavostí je, že trať mohla být postavena mnohem dříve, problém však ale nastal u řeky Amur. Přes tuto řeku musel být postaven most, který je dlouhý 26 kilometrů a tvoří tak nejdelší most na této železnici. Podle zmínek se na trati podílelo 60 tisíc dělníků, vojáků, ale i trestanců, a to mnohdy ve velice těžkých podmínkách.

Nejdelší železnice světa, se budova zároveň z obou stran. Tudíž, se začalo, jak na východě, tak na západě a tratě na sebe navazovali a tvořily, tak Transsibiřskou magistrálu. Celková doba stavby trvala 25 let a je pýchou celého Ruska. Na technologii, kterou dříve měli, se jedná skoro o zázrak stavebnictví. Navíc při stavbě nebyly dobré klimatické podmínky a dělníci se tak museli poprat s různými teplotami, které dosahovaly od -62°C do +40°C. Rusko je navíc velice drsnou krajinou a mění se zde počasí velice často.

nejdelší železnice světa

V dnešní době je trať již dvojkolejná (v celé délce) a vlaky na ní dosahují rychlosti až 140 km/h. Po celé délce této nejdelší železnice světa jsou vybudovány mosty přes 5000 řek a říček a délka dohromady tvoří přes 600 Km. Náklady na stavbu přesáhly 1 miliardu rublů, a to je pouhý odhad toho, co se ví.

Na celkové trase této železniční magistrály je dnes 87 měst, a to s počtem obyvatel od 300 tisíc po 15 milionů. Z těchto 87 je 14 měst hlavními městy Ruské federace. Při stavbě docházelo k rychlému budování měst, některé se dochovali dodnes, jiné zanikaly společně s pokračováním železnice.

Plán ohledně stavby, byl však mnohem hlubší, než si většina lidí myslí. Na celé trase této nejdelší železnice světa, se nachází velký exportní a importní potenciál. V místech, kde se magistrála nachází, se „shodou náhod“ nachází i 65 % ruského uhlí, velké množství přírodních zdrojů a také 80 % průmyslové výroby. Nehledě na velké množství nafty, dřeva, plynu a barevných kovů. Celý plán trati byl tak velice dobře propracovaný již v dřívějších letech.

Cesta Transsibiřskou magistrálou

Jak už bylo zmíněno, tak samotná trasa začíná v Moskvě a končí ve Vladivostoku, a to přímo u pobřeží Tichého oceánu v přístavu Petra Velikého. Na této cestě vlak projede 5 krajů a 12 oblastí. S toho urazí 1777 km na evropském kontinentu a 7512 km na asijském kontinentu.

Nádraží, tunely, nadmořská výška

Nejdelší železnice světa, skrývá řadu zajímavých faktů:

  • Největší nádraží – bylo postaveno již roku 1940 v Novosibirsku a jednalo se o největší nádraží na území bývalého Sovětského svazu.
  • Nejchladnější místo – se nachází mezi městy Mogoča a Skovorodino, které spadají do Amurské oblasti. V této oblasti padá teplota až k–62°C.
  • Nejdelší tunel – se nachází společně s Amurským mostem pod řekou Amur. Ten vznikl v době druhé světové války, a to jako strategické místo. (V dnešní době se již využívá nový most přednostně)
  • Nejvyšší nadmořská výška – nejvyšší bod, kterým vlak projíždí, je bezpochyby na Jabloňovém hřbetu v zabajkalském kraji. Zde se vlak dostane do výšky až 1040 m.n.m.
nejdelší železnice světa

Nejdelší železnice světa a její města nad 1 milion obyvatel

Mezi města, která přesahují 1 milion obyvatel, se řadí města Moskva, Novosibirsk, Jekatěrinburg, Nižnij Novgorod, Omsk a Vladivostok.

Transsibiřská magistrála v současné době

V dnešní době spadá celá železnice pod státem řízenou akciovou společnost. Tato společnost má v dnešní době přes 1 milion zaměstnanců a funguje od roku 2003. Celkově provozuje železnice v délce 82,5 tisíc kilometrů. Společnost nyní vlastní 20,1 tisíc lokomotiv, 37,1 tisíc nákladních vagónů a 39,7 tisíc vagónů pro cestující.

Transsibiřská magistrála má svoje zastoupení i v dnešní době a neustále se rozvijí. Až polovina nákladního zboží se převeze právě přes železnice magistrály. To se týká i dovozu z jiných zemí. Nákladní přeprava neustále převládá nad cestující a stále se zvyšuje. Cestu z Vladivostoku do Moskvy lze v dnešní době urazit za necelý týden a to do 10 tisíc korun expresním vlakem Rossija. Tento vlak jezdí z obou směrů.

Pokud tedy hledáte něco nového, místo ležení na pláži, tak se zkuste podívat na dovolenou v této oblasti. Zaručeně se Vám bude nejdelší železnice světa líbit a nebudete dovolené litovat. Navíc zjistíte, že železnice jsou nádherná věc, když nejezdíte vlakem v České republice.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *