Sněhové frézy na železnici

sněhové frézy na železnici

Sněhové frézy na železnici

Sněhové frézy na železnici jsou skvostem pro oči a byly velice důležité v horských oblastech. Ve Švýcarsku měly velké opodstatnění a jsou k vidění do dnes.

Sněhové frézy na železnici – historie

Sněhové frézy na železnici jsou něčím úchvatným, ale jsou k vidění už jenom zřídka. Původní rotační sněhová fréza byla podle vynálezu pana J. Julla, a to z roku 1884. V tomto roce bylo vyrobeno první vozidlo tohoto typu v Americe. Právě v Americe byly sněhové frézy potřeba, a to převážně na železnicích Yukonská a White Pass. V pozdějších dobách byly vyrobeny i další sněhové frézy na železnice, a to v nejrůznějších obměnách. Vždy však vycházely z patentovaného vzoru (Leslie).

Sněhové frézy na železnice, se však přenesly i do Evropy. Na počátku 20. století se začaly ve Švýcarsku budovat železniční tratě, a to hlavně přes horské průsmyky. Nejznámějšími jsou Furka, Gotthard či Bernina. V pozdějších dobách se pak rozšířily i do Itálie, Německa či Francie. Sněhové frézy na železnici, se tak staly standardem, bez kterého by jen těžko vlaky vyjely. Poslední parní sněhová fréza je od firmy Henschel a byla vyrobena v roce 1943. Tato fréza sloužila pro Říšské železnice a dva stroje byly neustále v pohotovosti pro vlak říšského vůdce Adolfa Hitlera. Právě pro Hitlera, byly tyto stroje velice důležité, a to proto, aby se dostal do Orlího hnízda v Alpách.

sněhové frézy na železnici

Dle zjištěných skutečností byly dvě první sněhové frézy určeny pro trať spojující Chur, Davos, ST. Moritz až po italské městečko Tirano. Trať Bernina Bahn se otevřela v roce 1910 a byla budována pouhé 2 roky. Tato trať má mnoho horských průsmyků a její nejvyšší průsmyk Bernina je ve výšce 2253 nad mořem. Hned po dokončení se trať potýkala s návalem sněhu a lavin a bylo potřeba udělat další tunely a sněhové zábrany, aby se dalo po trati jezdit. Zároveň s tím se nakoupili dvě sněhové frézy, která na trati působily. Bernina Bahn se vyznačuje 55 tunely a 196 mosty, které vedou přes nádherné místa, které stojí za shlédnutí.

Sněhové frézy x sněhové pluhy

Ačkoliv se to nezdá, tak právě sněhové frézy se ukázaly s bojem proti sněhu mnohem účinnější než sněhové pluhy. Toto tvrzení platí i u silnic, pokud je sníh ve velké vrstvě. Pluh na železnici hrne sníh do krajů, kde mnohdy není místo a nadělá tak více škody jak užitku. Naopak sněžná fréza vyfoukává sníh mimo trať a trať tak zůstává čistá. Velkým problémem je však navalené kamení, či kmeny stromů od polomů. V případě, že se nesetkáte s tímto problémem, je sněhová fréza doslova zázrakem pro železniční horskou trať.

sněhové frézy na železnici

Funkce a konstrukce sněhové frézy

Sněhové frézy vycházejí z patentu Leslie. Jejich princip je založený na rotujícím válci, s nastavitelnými lopatkami. Tento rotující válec rozvolňuje sníh a tlačí ho odstředivou silou ven. Jedná se o princip Archimedova šroubu. Lopatky na rotačním bubnu jsou nastaveny do záběru a lze je ovládat ze strojovny. Pohon rotujícího válce zajišťuje parní stroj a dokáže dosáhnout až 200 ot./min. Uhlí a voda pro chod parní frézy jsou uloženy v připojeném tendru. Při spouštění frézy je maximální výkon parního kotle orientován do pomocného parního stroje na palubě k roztočení válce. Vozidlo je ale tlačeno do sněhu jinou lokomotivou, a to ať už parní, tak elektrickou.

Zajímavosti z Bernina Bahn

Dva první stroje, které se používali ve Švýcarsku byly vyrobeny podle švýcarské lokomotivy, kterou vyrobila firma Machine Works. Tyto stroje dostaly označení BB (Bernina Bahn), R 1051 (rok výroby 1910) a BB R 1052 (rok výroby 1912). Velkým plusem bylo, že tyto stroje byly samohybné.

sněhové frézy na železnici

Sněhové frézy můžete stéle vidět

  • Dva páry samohybných sněhových fréz jsou stále k vidění. Xrotd 9214 skončila v roce 1996 v Železničním muzeu v Bloncat-CHamby (BC). Xrotd 9213 je ještě stále funkční.
  • Další parní fréza z roku 1942 je k vidění v železničním muzeu ve Vídeňském Novém Městě.
  • R12 z roku 1913, které byla původně koupená pro Bernina Bahn je funkční a v pohotovosti přes průsmyk Furka.
  • Červená sněhová fréza Xrot 100 (Rotary) je k vidění v dopravní muzeu v Lucernu. Z provozu jí odstranily v roce 1975.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *