Öresundský most spojující Švédsko s Dánskem

Öresundský most

Öresundský most spojující Švédsko s Dánskem

Öresundský most je nejen technologickým skvostem, ale také velkým milníkem ve stavebnictví. Spojuje Skandinávský poloostrov s pevninskou Evropou.

Öresundský most

Tento most spojuje hlavní dánské město Kodaň se švédským městem Malmö. Jeho úkolem je snížit složité cestování mezi těmito státy a umožnit tak lidem jednoduché cestování. Most je unikátní dílo, které je rozdělené na 3 prvky. Prvním prvkem je vysutý most, který navazuje na umělý ostrov a poté se ztrácí v moři v podobě tunelu. Jedná se o úžasnou strojírenskou práci, která ohromí každého, kdo na Öresundský most pohlédne. Dříve byla celá doprava odkázaná na trajekty, na které se dlouho čekalo a doprava tak nebyla dostatečně efektivní.

Öresundský most

Zajímavosti o Öresundském mostě

Ačkoliv se toto dílo může zdát, jako z jiného světa, tak opak je pravdou. Stavba mostu započala v srpnu 1995 a k jeho oficiálnímu otevření došlo 1. července 2000, a to ve 23 hodin večer. Tento den se však most otevřel pouze pro silniční provoz. Den na to, a to 2.července 2000 se most otevřel i pro první vlaky, které vyjely v 6:09 z Malmö do Kodaně. Ano čtete správně, tento most nemá pouze silnici, ale hned pod silnicí vede železnice, kde vlaky dosahují až 130 km/h. U kompletního otevření byli přítomni, švédský král Karel XVI. Gustav a také dánská královna Margrethe II.

Technické parametry mostu

Öresundský most je aktuálně druhý největší  pevný most na světě. Je tvořený dvěma patry, a to pro silniční provoz v horním patře a pro železnici ve spodním patře. Celková délka je 16 km, přičemž ho tvoří 430 m dlouhý umělý poloostrov, tunel měřící 3,5 km, který je 10 metrů pod hladinou vody. Dále navazuje 4 km dlouhý umělý ostrov a 7845 m závěsný most. Most je zavěšený na dvou 204 m vysokých pylonech. V nejvyšším místě je vozovka až 57 m nad hladinou a pohled je opravdu dech beroucí.

Öresundský most – doprava

Most mezi Dánskem a Švédskem je aktuálně velmi využívaný a o tom svědčí i fakt, že ho využije na 17 tisíc automobilů denně a 280 vlaků. Jedná se tak o velmi důležitý dopravní uzel a denně ho využije desítky tisíc lidí.

Zajímavostí je, že tento nápad propojit Dánsko a Švédsko vznikl již v minulosti. Ovšem tehdejší doba nebyla na tokové úrovni jako dnes a muselo se tak se stavbou počkat. Oficiální dohoda o stavbě mostu byla podepsána až v roce 1991 a její zahájení bylo v roce v srpnu 1995. Na takové dílo potřebovali stavaři pouze 5 let a Česká republika by se tak měla učit. Nejen, že jde o famózní dílo, ale jde hlavně o praktickou stránku, díky které jsou obě země propojené.

  • Hodinový manžel v Praze – profesionální pomoc pro váš domov
    Každý občas potřebuje doma něco opravit, smontovat nebo připevnit na zeď. Může to být montáž skříně, instalace lustru, přidělání televize na zeď nebo třeba oprava drobných závad. Ne vždy máme čas nebo správné nástroje na to, abychom vše zvládli sami. A právě proto existuje služba hodinový manžel, která vám usnadní život. 
  • Proč je Praha 5 atraktivní lokalitou pro bydlení?
    Plánujete se usadit v lokalitě, která nabízí moderní bydlení v bezprostřední blízkosti zeleně a zároveň vám umožní rychlý přesun do centra Prahy? Pokud ano, Praha 5 by neměla uniknout vaší pozornosti. Tento městský obvod má totiž co nabídnout nejen po stránce urbanistické, ale i z hlediska životního stylu, infrastruktury a okolního prostředí.
  • Proč jsou ručně míchané kořenicí směsi lepší než průmyslové?
    Koření je srdcem každého jídla – tím, co mu dává charakter, osobnost a často i duši. V době, kdy regály supermarketů přetékají pestrými sáčky s univerzálním „kořením na všechno“, se stále více kuchařů, jak amatérských, tak profesionálních, obrací zpět k ručně míchaným kořenícím směsím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *