Öresundský most spojující Švédsko s Dánskem
![Öresundský most](https://fabala.cz/wp-content/uploads/2023/06/shutterstock-1649622055-770x380.jpg)
Öresundský most spojující Švédsko s Dánskem
Öresundský most je nejen technologickým skvostem, ale také velkým milníkem ve stavebnictví. Spojuje Skandinávský poloostrov s pevninskou Evropou.
Öresundský most
Tento most spojuje hlavní dánské město Kodaň se švédským městem Malmö. Jeho úkolem je snížit složité cestování mezi těmito státy a umožnit tak lidem jednoduché cestování. Most je unikátní dílo, které je rozdělené na 3 prvky. Prvním prvkem je vysutý most, který navazuje na umělý ostrov a poté se ztrácí v moři v podobě tunelu. Jedná se o úžasnou strojírenskou práci, která ohromí každého, kdo na Öresundský most pohlédne. Dříve byla celá doprava odkázaná na trajekty, na které se dlouho čekalo a doprava tak nebyla dostatečně efektivní.
![Öresundský most](https://fabala.cz/wp-content/uploads/2023/06/Oresundsbron.jpg)
Zajímavosti o Öresundském mostě
Ačkoliv se toto dílo může zdát, jako z jiného světa, tak opak je pravdou. Stavba mostu započala v srpnu 1995 a k jeho oficiálnímu otevření došlo 1. července 2000, a to ve 23 hodin večer. Tento den se však most otevřel pouze pro silniční provoz. Den na to, a to 2.července 2000 se most otevřel i pro první vlaky, které vyjely v 6:09 z Malmö do Kodaně. Ano čtete správně, tento most nemá pouze silnici, ale hned pod silnicí vede železnice, kde vlaky dosahují až 130 km/h. U kompletního otevření byli přítomni, švédský král Karel XVI. Gustav a také dánská královna Margrethe II.
Technické parametry mostu
Öresundský most je aktuálně druhý největší pevný most na světě. Je tvořený dvěma patry, a to pro silniční provoz v horním patře a pro železnici ve spodním patře. Celková délka je 16 km, přičemž ho tvoří 430 m dlouhý umělý poloostrov, tunel měřící 3,5 km, který je 10 metrů pod hladinou vody. Dále navazuje 4 km dlouhý umělý ostrov a 7845 m závěsný most. Most je zavěšený na dvou 204 m vysokých pylonech. V nejvyšším místě je vozovka až 57 m nad hladinou a pohled je opravdu dech beroucí.
Öresundský most – doprava
Most mezi Dánskem a Švédskem je aktuálně velmi využívaný a o tom svědčí i fakt, že ho využije na 17 tisíc automobilů denně a 280 vlaků. Jedná se tak o velmi důležitý dopravní uzel a denně ho využije desítky tisíc lidí.
Zajímavostí je, že tento nápad propojit Dánsko a Švédsko vznikl již v minulosti. Ovšem tehdejší doba nebyla na tokové úrovni jako dnes a muselo se tak se stavbou počkat. Oficiální dohoda o stavbě mostu byla podepsána až v roce 1991 a její zahájení bylo v roce v srpnu 1995. Na takové dílo potřebovali stavaři pouze 5 let a Česká republika by se tak měla učit. Nejen, že jde o famózní dílo, ale jde hlavně o praktickou stránku, díky které jsou obě země propojené.
- Srovnání zoologických zahrad v ČR: Která je ta pravá pro vás?V České republice existuje mnoho hezkých zoologických zahrad a dnes se podíváme na ty nejzajímavější. Víte, které jsou ty pravé pro rodinné výlety?
- Psychické potíže a destruktivní závislosti: Jak je řeší v AdiCare?Všichni se v životě setkáváme s náročnými situacemi, které mohou vést k úzkosti, stresu a dalším psychickým potížím. Pokud tyto problémy přetrvávají a ovlivňují naše běžné fungování, je důležité vyhledat odbornou pomoc.
- Nejnavštěvovanější hrady na MoravěDámy už máte vybavený šatník na letní sezónu? Pokud ne, tak se podívejte na zajímavé tipy, které vás rozhodně zaujmou a budete vypadat skvěle.