Öresundský most spojující Švédsko s Dánskem

Öresundský most

Öresundský most spojující Švédsko s Dánskem

Öresundský most je nejen technologickým skvostem, ale také velkým milníkem ve stavebnictví. Spojuje Skandinávský poloostrov s pevninskou Evropou.

Öresundský most

Tento most spojuje hlavní dánské město Kodaň se švédským městem Malmö. Jeho úkolem je snížit složité cestování mezi těmito státy a umožnit tak lidem jednoduché cestování. Most je unikátní dílo, které je rozdělené na 3 prvky. Prvním prvkem je vysutý most, který navazuje na umělý ostrov a poté se ztrácí v moři v podobě tunelu. Jedná se o úžasnou strojírenskou práci, která ohromí každého, kdo na Öresundský most pohlédne. Dříve byla celá doprava odkázaná na trajekty, na které se dlouho čekalo a doprava tak nebyla dostatečně efektivní.

Öresundský most

Zajímavosti o Öresundském mostě

Ačkoliv se toto dílo může zdát, jako z jiného světa, tak opak je pravdou. Stavba mostu započala v srpnu 1995 a k jeho oficiálnímu otevření došlo 1. července 2000, a to ve 23 hodin večer. Tento den se však most otevřel pouze pro silniční provoz. Den na to, a to 2.července 2000 se most otevřel i pro první vlaky, které vyjely v 6:09 z Malmö do Kodaně. Ano čtete správně, tento most nemá pouze silnici, ale hned pod silnicí vede železnice, kde vlaky dosahují až 130 km/h. U kompletního otevření byli přítomni, švédský král Karel XVI. Gustav a také dánská královna Margrethe II.

Technické parametry mostu

Öresundský most je aktuálně druhý největší  pevný most na světě. Je tvořený dvěma patry, a to pro silniční provoz v horním patře a pro železnici ve spodním patře. Celková délka je 16 km, přičemž ho tvoří 430 m dlouhý umělý poloostrov, tunel měřící 3,5 km, který je 10 metrů pod hladinou vody. Dále navazuje 4 km dlouhý umělý ostrov a 7845 m závěsný most. Most je zavěšený na dvou 204 m vysokých pylonech. V nejvyšším místě je vozovka až 57 m nad hladinou a pohled je opravdu dech beroucí.

Öresundský most – doprava

Most mezi Dánskem a Švédskem je aktuálně velmi využívaný a o tom svědčí i fakt, že ho využije na 17 tisíc automobilů denně a 280 vlaků. Jedná se tak o velmi důležitý dopravní uzel a denně ho využije desítky tisíc lidí.

Zajímavostí je, že tento nápad propojit Dánsko a Švédsko vznikl již v minulosti. Ovšem tehdejší doba nebyla na tokové úrovni jako dnes a muselo se tak se stavbou počkat. Oficiální dohoda o stavbě mostu byla podepsána až v roce 1991 a její zahájení bylo v roce v srpnu 1995. Na takové dílo potřebovali stavaři pouze 5 let a Česká republika by se tak měla učit. Nejen, že jde o famózní dílo, ale jde hlavně o praktickou stránku, díky které jsou obě země propojené.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *