Sněhové frézy na železnici
Sněhové frézy na železnici
Sněhové frézy na železnici jsou skvostem pro oči a byly velice důležité v horských oblastech. Ve Švýcarsku měly velké opodstatnění a jsou k vidění do dnes.
Sněhové frézy na železnici – historie
Sněhové frézy na železnici jsou něčím úchvatným, ale jsou k vidění už jenom zřídka. Původní rotační sněhová fréza byla podle vynálezu pana J. Julla, a to z roku 1884. V tomto roce bylo vyrobeno první vozidlo tohoto typu v Americe. Právě v Americe byly sněhové frézy potřeba, a to převážně na železnicích Yukonská a White Pass. V pozdějších dobách byly vyrobeny i další sněhové frézy na železnice, a to v nejrůznějších obměnách. Vždy však vycházely z patentovaného vzoru (Leslie).
Sněhové frézy na železnice, se však přenesly i do Evropy. Na počátku 20. století se začaly ve Švýcarsku budovat železniční tratě, a to hlavně přes horské průsmyky. Nejznámějšími jsou Furka, Gotthard či Bernina. V pozdějších dobách se pak rozšířily i do Itálie, Německa či Francie. Sněhové frézy na železnici, se tak staly standardem, bez kterého by jen těžko vlaky vyjely. Poslední parní sněhová fréza je od firmy Henschel a byla vyrobena v roce 1943. Tato fréza sloužila pro Říšské železnice a dva stroje byly neustále v pohotovosti pro vlak říšského vůdce Adolfa Hitlera. Právě pro Hitlera, byly tyto stroje velice důležité, a to proto, aby se dostal do Orlího hnízda v Alpách.
Dle zjištěných skutečností byly dvě první sněhové frézy určeny pro trať spojující Chur, Davos, ST. Moritz až po italské městečko Tirano. Trať Bernina Bahn se otevřela v roce 1910 a byla budována pouhé 2 roky. Tato trať má mnoho horských průsmyků a její nejvyšší průsmyk Bernina je ve výšce 2253 nad mořem. Hned po dokončení se trať potýkala s návalem sněhu a lavin a bylo potřeba udělat další tunely a sněhové zábrany, aby se dalo po trati jezdit. Zároveň s tím se nakoupili dvě sněhové frézy, která na trati působily. Bernina Bahn se vyznačuje 55 tunely a 196 mosty, které vedou přes nádherné místa, které stojí za shlédnutí.
Sněhové frézy x sněhové pluhy
Ačkoliv se to nezdá, tak právě sněhové frézy se ukázaly s bojem proti sněhu mnohem účinnější než sněhové pluhy. Toto tvrzení platí i u silnic, pokud je sníh ve velké vrstvě. Pluh na železnici hrne sníh do krajů, kde mnohdy není místo a nadělá tak více škody jak užitku. Naopak sněžná fréza vyfoukává sníh mimo trať a trať tak zůstává čistá. Velkým problémem je však navalené kamení, či kmeny stromů od polomů. V případě, že se nesetkáte s tímto problémem, je sněhová fréza doslova zázrakem pro železniční horskou trať.
Funkce a konstrukce sněhové frézy
Sněhové frézy vycházejí z patentu Leslie. Jejich princip je založený na rotujícím válci, s nastavitelnými lopatkami. Tento rotující válec rozvolňuje sníh a tlačí ho odstředivou silou ven. Jedná se o princip Archimedova šroubu. Lopatky na rotačním bubnu jsou nastaveny do záběru a lze je ovládat ze strojovny. Pohon rotujícího válce zajišťuje parní stroj a dokáže dosáhnout až 200 ot./min. Uhlí a voda pro chod parní frézy jsou uloženy v připojeném tendru. Při spouštění frézy je maximální výkon parního kotle orientován do pomocného parního stroje na palubě k roztočení válce. Vozidlo je ale tlačeno do sněhu jinou lokomotivou, a to ať už parní, tak elektrickou.
Zajímavosti z Bernina Bahn
Dva první stroje, které se používali ve Švýcarsku byly vyrobeny podle švýcarské lokomotivy, kterou vyrobila firma Machine Works. Tyto stroje dostaly označení BB (Bernina Bahn), R 1051 (rok výroby 1910) a BB R 1052 (rok výroby 1912). Velkým plusem bylo, že tyto stroje byly samohybné.
Sněhové frézy můžete stéle vidět
- Dva páry samohybných sněhových fréz jsou stále k vidění. Xrotd 9214 skončila v roce 1996 v Železničním muzeu v Bloncat-CHamby (BC). Xrotd 9213 je ještě stále funkční.
- Další parní fréza z roku 1942 je k vidění v železničním muzeu ve Vídeňském Novém Městě.
- R12 z roku 1913, které byla původně koupená pro Bernina Bahn je funkční a v pohotovosti přes průsmyk Furka.
- Červená sněhová fréza Xrot 100 (Rotary) je k vidění v dopravní muzeu v Lucernu. Z provozu jí odstranily v roce 1975.
- Vyklízecí práce po úmrtí: Praktické tipy a kroky pro hladký průběhLikvidace pozůstalosti po úmrtí blízkého je nejen náročné emocionálně, ale také prakticky. Pro mnoho lidí jde o nový a často stresující úkol. Tento článek vám přináší přehled kroků a praktických tipů, které vám mohou pomoci zvládnout celý proces efektivně a bez zbytečných komplikací.
- Likvidace pozůstalosti a vyklízecí práce: Jak na efektivní vyklizení bytu a sklepu po úmrtíLikvidace pozůstalosti je činnost, která může být po ztrátě blízkého velmi náročná. Vyklizení bytu nebo sklepu často přináší emočně náročné okamžiky, zvláště pokud se setkáváme s věcmi, které nám připomínají zesnulého. V tomto článku se podíváme, jak proces vyklízení pozůstalosti pojmout efektivně, ať už plánujete vyklidit byt sami, nebo se rozhodnete využít profesionální vyklízecí služby.
- Nová okna jako cesta k úsporám za energieZásadní přestavba nebo celková rekonstrukce bytu či domu kvůli úsporám za teplo a energie? Renovovat bydlení stojí čas i peníze, přesto je možné vylepšit vzhled svého domova bez nutnosti zásadních stavebních úprav, a k tomu ještě ušetřit nemalé peníze za energie. Investice do nových plastových oken je poměrně snadným řešením, které splňuje oboje – zpříjemní bydlení, současně sníží účty za vytápění. Kdy se rozhodnout pro výměnu oken a jaká okna vybrat?