Sněhové frézy na železnici

Sněhové frézy na železnici
Sněhové frézy na železnici jsou skvostem pro oči a byly velice důležité v horských oblastech. Ve Švýcarsku měly velké opodstatnění a jsou k vidění do dnes.
Sněhové frézy na železnici – historie
Sněhové frézy na železnici jsou něčím úchvatným, ale jsou k vidění už jenom zřídka. Původní rotační sněhová fréza byla podle vynálezu pana J. Julla, a to z roku 1884. V tomto roce bylo vyrobeno první vozidlo tohoto typu v Americe. Právě v Americe byly sněhové frézy potřeba, a to převážně na železnicích Yukonská a White Pass. V pozdějších dobách byly vyrobeny i další sněhové frézy na železnice, a to v nejrůznějších obměnách. Vždy však vycházely z patentovaného vzoru (Leslie).
Sněhové frézy na železnice, se však přenesly i do Evropy. Na počátku 20. století se začaly ve Švýcarsku budovat železniční tratě, a to hlavně přes horské průsmyky. Nejznámějšími jsou Furka, Gotthard či Bernina. V pozdějších dobách se pak rozšířily i do Itálie, Německa či Francie. Sněhové frézy na železnici, se tak staly standardem, bez kterého by jen těžko vlaky vyjely. Poslední parní sněhová fréza je od firmy Henschel a byla vyrobena v roce 1943. Tato fréza sloužila pro Říšské železnice a dva stroje byly neustále v pohotovosti pro vlak říšského vůdce Adolfa Hitlera. Právě pro Hitlera, byly tyto stroje velice důležité, a to proto, aby se dostal do Orlího hnízda v Alpách.

Dle zjištěných skutečností byly dvě první sněhové frézy určeny pro trať spojující Chur, Davos, ST. Moritz až po italské městečko Tirano. Trať Bernina Bahn se otevřela v roce 1910 a byla budována pouhé 2 roky. Tato trať má mnoho horských průsmyků a její nejvyšší průsmyk Bernina je ve výšce 2253 nad mořem. Hned po dokončení se trať potýkala s návalem sněhu a lavin a bylo potřeba udělat další tunely a sněhové zábrany, aby se dalo po trati jezdit. Zároveň s tím se nakoupili dvě sněhové frézy, která na trati působily. Bernina Bahn se vyznačuje 55 tunely a 196 mosty, které vedou přes nádherné místa, které stojí za shlédnutí.
Sněhové frézy x sněhové pluhy
Ačkoliv se to nezdá, tak právě sněhové frézy se ukázaly s bojem proti sněhu mnohem účinnější než sněhové pluhy. Toto tvrzení platí i u silnic, pokud je sníh ve velké vrstvě. Pluh na železnici hrne sníh do krajů, kde mnohdy není místo a nadělá tak více škody jak užitku. Naopak sněžná fréza vyfoukává sníh mimo trať a trať tak zůstává čistá. Velkým problémem je však navalené kamení, či kmeny stromů od polomů. V případě, že se nesetkáte s tímto problémem, je sněhová fréza doslova zázrakem pro železniční horskou trať.

Funkce a konstrukce sněhové frézy
Sněhové frézy vycházejí z patentu Leslie. Jejich princip je založený na rotujícím válci, s nastavitelnými lopatkami. Tento rotující válec rozvolňuje sníh a tlačí ho odstředivou silou ven. Jedná se o princip Archimedova šroubu. Lopatky na rotačním bubnu jsou nastaveny do záběru a lze je ovládat ze strojovny. Pohon rotujícího válce zajišťuje parní stroj a dokáže dosáhnout až 200 ot./min. Uhlí a voda pro chod parní frézy jsou uloženy v připojeném tendru. Při spouštění frézy je maximální výkon parního kotle orientován do pomocného parního stroje na palubě k roztočení válce. Vozidlo je ale tlačeno do sněhu jinou lokomotivou, a to ať už parní, tak elektrickou.
Zajímavosti z Bernina Bahn
Dva první stroje, které se používali ve Švýcarsku byly vyrobeny podle švýcarské lokomotivy, kterou vyrobila firma Machine Works. Tyto stroje dostaly označení BB (Bernina Bahn), R 1051 (rok výroby 1910) a BB R 1052 (rok výroby 1912). Velkým plusem bylo, že tyto stroje byly samohybné.

Sněhové frézy můžete stéle vidět
- Dva páry samohybných sněhových fréz jsou stále k vidění. Xrotd 9214 skončila v roce 1996 v Železničním muzeu v Bloncat-CHamby (BC). Xrotd 9213 je ještě stále funkční.
- Další parní fréza z roku 1942 je k vidění v železničním muzeu ve Vídeňském Novém Městě.
- R12 z roku 1913, které byla původně koupená pro Bernina Bahn je funkční a v pohotovosti přes průsmyk Furka.
- Červená sněhová fréza Xrot 100 (Rotary) je k vidění v dopravní muzeu v Lucernu. Z provozu jí odstranily v roce 1975.
- Finanční poradenství je klíček k chytrému hospodařeníFinanční poradenství hraje stále důležitější roli v životech jednotlivců i firem. V době rostoucích nákladů, složitých finančních produktů a proměnlivého trhu může zkušený finanční poradce pomoci
- Asistovaná reprodukce: Moderní řešení problémů s početímAsistovaná reprodukce představuje soubor lékařských metod, které pomáhají párům s potížemi s otěhotněním.
- Hodinový manžel v Praze – profesionální pomoc pro váš domovKaždý občas potřebuje doma něco opravit, smontovat nebo připevnit na zeď. Může to být montáž skříně, instalace lustru, přidělání televize na zeď nebo třeba oprava drobných závad. Ne vždy máme čas nebo správné nástroje na to, abychom vše zvládli sami. A právě proto existuje služba hodinový manžel, která vám usnadní život.